HOMEPAGE

Život a práce

Věda a výzkum

Nejdůležitější objevy současnosti

photo:  (sxc.hu)

Za poslední desetiletí přišla česká věda s mnoha převratnými objevy, vynálezy a inovativními postupy, které posunuly hranice lidského vědění a ovlivňují život všech lidí na světě.

Truvada - dosud nejúčinnější lék proti AIDS

V roce 2004 představil chemik Antonín Holý z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky výsledek, na němž pracoval společně s americkými kolegy. Jedná se o tabletku, která významně prodlužuje život pacientům s AIDS. Má také radiálně méně vedlejších účinků, protože pacientům nahrazuje někdy až 13 pilulek, které museli přes den spolykat.

V rané fázi pilulka virus zcela potlačuje a prodlužuje tak podstatně život pacienta. Navíc zabraňuje přenosu viru z těhotné matky na plod.

Hepsera - lék proti hepatititě B

Z laboratoře stejného vědce - chemika Antonína Holého - vzešel v roce 2002 nový a zcela unikátní lék proti žloutence typu B. Tímto typem hepatitidy přitom celosvětově trpí 300 milionů pacientů, z nichž milion tuto nákazu nepřežije.

Memrec - počítač ovládaný pohybem očí

Zařízení je vyvinuto pro lidi, kteří z jakéhokoli důvodu nemohou ovládat myš - zejména kvůli fyzickému postižení. Pohyb oka nahrazující pohyb myší je snímán kamerou, mrknutí nahrazuje kliknutí. Následující vylepšení bude výměna klasické kamery za infračervenou.

Další předností zařízení je revolučně nízká cena, která by se měla pohybovat jen kolem 5 000 Kč.

Přístroj vyvinuli vědci z Českého vysokého učení technického v Praze.

Automatický přepis mluveného slova

Program dokáže přepsat jakýkoli česky mluvený text, včetně televizního a rozhlasového, do elektronické podoby . Úspěšnost zařízení je zatím na úrovní 75 % a na dalších vylepšeních se pochopitelně dále pracuje.

Vynález je autorským dílem Technické univerzity v Liberci.

Nanospider

V roce 2004 se objevily první informace o tom, že vědci z Technické univerzity v Liberci objevili technologii pro tkaní nanovláken . Dnes je technologie patentovaná a například irská farmaceutická společnost Alltracel na ni podepsala smlouvu. Mikroskopická vlákna, která Nanospider vyrábí, jsou viditelná pouze pod elektronovým mikroskopem a v budoucnosti by se mohla stát jedním z hlavních nástrojů v boji proti přenosu virózních onemocnění. Nanovlákna se dají využívat také například pro kultivaci lidských tkání při léčbě popálenin, anebo ve stavebnictví a v automobilovém průmyslu.

Kvantová paměť pro světlo

Vědci z Univerzity Palackého v Olomouci představili v roce 2005 technologii tzv. kvantové paměti pro světlo. Už v 90. letech se v Olomouci experimentovalo s Američany navrženou technologií šifrování tajných informací do slabého světelného paprsku , který lze odeslat optickým vláknem osobě, která má k informacím klíč. K tomu, aby bylo možné dopravovat informace na delší vzdálenost, než je současný limit 30 - 40 kilometrů, byla vyvinuta právě tzv. kvantová paměť . Informace nesená světelným paprskem je zapsána do "obláčku atomu", který informaci přenese až na tisícikilometrové vzdálenosti.

Dělení buněk při rakovině

V roce 2005 publikoval tým českého vědce Jiřího Bartka, který působí v Dánsku, v renomovaném časopise Nature princip, jak buňky prolomí vlastní ochrannou bariéru a začnou se nekontrolovaně dělit.

Výzkum gama záření

Profesor Ladislav Rob z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze se podílel na mezinárodním vývoji dalekohledu, který je ve vesmíru schopen vyhledávat gama záření. Díky tomuto přístroji již bylo objeveno 14 nových zdrojů tohoto záření. Projekt byl v roce 2005 oceněn prestižní Descartovou cenou Evropské komise .

Sloučenina bránící množení viru HIV

Mezinárodní tým německých, amerických a českých vědců patentoval v roce 2006 novou sloučeninu. Při svém výzkumu objevili tzv. karborany, které se podobně jako dosud známé léky proti viru HIV vážou na enzymy, jež jsou nutné pro množení viru nebo rozvinutí jeho plné infekčnosti, avšak váží se jiným způsobem . To rozšiřuje možnost uplatnit tuto sloučeninu také na odolné formy viru, na které jiné léky nezabírají.

Identifikace člověka dle způsobu chůze

Bezpečnostní kamery v exponovaných městských lokalitách pomáhají kriminalistům dopadnout pachatele trestných činů jen někdy. Obraz může být rozmazaný, pachatel může být daleko nebo může mít zakrytou tvář. Čeští kriminalisté však pomalu uvádějí do praxe metodu, která dokáže identifikovat podezřelého podle jeho chůze. Podstatou metody je porovnávání křivek, které jednotlivé části těla při chůzi opisují. Vyvíjený počítačový program, který toto porovnávání mnohonásobně urychlí by měl být strážcům zákona k dispozici v roce 2008.

Autor:

Přidáno: 30.12.2009